Asam Pedas Kedah



Kali ni wat entry baru...pasal resepi...ni makanan kegemaran mira, asam pedas...kalau boleh,rasa cam nk buat hari2 ja asam pedas makan dgn nasi putih...tapi mak dok berletiaq, tak jemu ka hari2 asam pedas? abg mira pula dok kata,kesian kat suami nti, tak kan hari2 dia nak makan asam pedas? ---zruppp...terdiam..hehehe, sebenarnya nak tergelak bila abg cakap mcm tu...tapi betul...kesian suami mira nanti, tapi kalau suami minat asam pedas, apa salahnya....

Kali ni nak kongsi sikit resepi buat asam pedas kedah yang mira buat...:

Bahan2 yang diperlukan : 
1) 2 ulas bawang merah
2) 2 ulas bawang putih 
3) perencah kari ikan alagapas
4) kacang bendi (bergantung nak banyak mana)
5) ikan 
6) asam gelugor 1 keping
7) garam
8) air

#2 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih ditumbuk halus

Cara2 :
1) Masukkan air 1 1/2 gelas @ 2 gelas
2) masukkan 1/2 sudu perencah kari ikan alagapas (kalau buh air banyak, perencah lebih sikit)2 jer
3) masukkan bawang merah dan bawang putih yang ditumbuk halus
4) masukkan asam gelugor
5) masukkan kacang bendi
6) bila dah mendidih, baru boh ikan--jangan biar lama sgt
7) pas 2 masukkan garam secukup rasa
8) k siap utk dihidangkan...




No comments:

Post a Comment